מייסד השיטה - רוני גרדינר


ronnie gardiner

רוני גרדינר הוא מתופף ג'ז מצליח ומוערך בעולם. רוני התחיל ללמוד על המוח ועל מערכת העצבים המרכזית כדי לבחון כיצד ניתן בעזרת מוסיקה, ריתמיקה וכישרונו לעזור לאנשים הסובלים מפגיעות מוחיות שונות.

הרעיון שלו היה לשלב ידיים, רגליים, וקול על מנת לגרות חלקים שונים במוח. שיטתו של רוני הוכחה כמצליחה מאוד בשיקום פגועי מוח בכלל ובחולי פרקינסון בפרט, והיום היא מיושמת בהרחבה בשבדיה ובארצות שונות באירופה.

בשנת 2001, כהוכחה להצלחתו, היה לזר הראשון בשבדיה שקיבל את אות הכבוד השבדי היוקרתי "St. Eriks Medal", על עבודתו והקדשתו הרבה בעזרה לחולי שבץ מוחי בשבדיה. כמו כן, בימים אלו מתחילה סדרת מחקרים חדשה בהיקף של 20 מליון קרונות (כ-2 מליון יורו) על שיטת ה-RGRM ב- Sahlgrenska University Hospital


סיפורים מהשטח

שעור רביעי בסניף פרדס חנה של עמותת הפרקינסון בארץ.
נפגשים פעם בשבוע, ביום שלישי למשך שעה וחצי. עובדים ומתרגלים כ-35 דקות, יוצאים להפסקה של 10 דקות וממשיכים.

השעה 16:30 אחה"צ, כל רגע מופיע ראש אחר בפתח הדלת ומתקבל על ידי ועל ידי המקדימים אותו בשמחה, בחיוכים ובמאור פנים, כמו אצל משפחה מאוחדת ומלוכדת.
מתחילים בחימומים ידיים ורגליים מונפות לאוויר, ככל שניתן, קולות וקריאות משונות בהנחייתי נפלטות מהפה, כשכל קול זוכה לצחוקים ומוסיף לתחושת השיחרור והביחד. ומתחילים: ברזים - כחול אדום וחזרה על השיעור הקודם. רק לתזכורת, אנחנו רק בתחילת הדרך ה-RGRMית שלנו, בשיעור הרביעי.

כולם מגוייסים לעבודה,
מתרגלים TOOM ו-BICK וגם KLAP במרץ, ללא מוסיקה וכמובן עם המוסיקה, שמהווה את הדובדבן שבקצפת. העיניים מביטות אל הסימנים והמילים המוקרנים ו'העבודה' נעשית במלוא המרץ.
מחוגי השעון מתקדמים במהירות, התחושה שלי היא שאני לא מספיקה, מלווה בהרגשה של רצון לתת עוד ועוד, לעזור, לעזור ולשמח את המשתתפים, הם פשוט נכנסו לי ללב.

לאחר הרפייה והתמקדות, פותחת את עיני ומתבוננת בהם אחד אחד, לראות אותם לאחר המעשה. א. שקטה כמו אדם רגיל, ידיה ורגליה שהתנופפו לכל עבר כשרק הגיעה, שקטות ניצבות בביטחה, יציבות ורגועות. פניה קורנות מאושר ומסיפוק. היא הצליחה להתגבר ולהכניע את 'המפלצת' השוכנת בתוכה, שכאילו יש לה חיים משלה - לפחות לעכשיו.

מפנה מבטי שמאלה, שם עומדת, מלאת אנרגיה נ.. אור נסוך על פניה, כאילו נולדה מחדש. "אני לא יכולה להפסיק להתנועע, כאילו אני נמצאת על רחבת הריקודים. איזה כיף לי".
אני ניגשת לא., שמה ידי על כתפיה ואומרת לה שאני רואה למול עיני אדם חדש לגמרי. והיא עונה לי:  "את לא יודעת מה ה- RGRM הזה עושה לי. הוא החזיר לי את חיי. בבוקר כשגופי מתנופף לו לכל עבר, ללא שליטה, אני עושה TOOM BICK ומתחילה את הבוקר מחדש". רק להזכירכם, סיימנו את המפגש הרביעי היום".  כתבה דוידה לביא, מאמנת בשיטה של רוני גרדינר (בוגרת קורס למאמנים)


"התחלתי לשלב תרגול בשיטת רוני גרדינר בקבוצות שאני מנחה, קבוצות לפיתוח המודעות ולהתפתחות אישית. הוספת האימון בשיטת RGRM תורם רבות למשתתפי הקבוצה וההתלהבות גוברת ממפגש למפגש. המשתתפים באימונים בקבוצות שלי נהנים ואומרים שהאימון עוזר להם מאוד. כתבה כוכבה בן מלך בוגרת קורסי בסיס וביסוס בשיטה של רוני גרדינר, מאמנת קבוצות ויחידים בשיטה


"נהניתי מאוד. חוויה יוצאת דופן לראות את רוני ולהיחשף לשיטה. מאוד מעורר וממריץ לעשייה ולחשיבה. זה מצוין ליכולת הריכוז. במיוחד באימונים כאשר צריך לעבוד עם רגל ויד נגדיים. אז זה באמת מכריח אותך לחשוב."
מתאמנת משבדיה


"חוויתי הרגשה של שמחה שהצלחתי לעקוב אחר השיעור. לפעמים זה קשה ולפעמים נכשלתי, אבל האימון הפך את זה קל יותר לפעם הבאה, והביטחון העצמי שלי גדל."
מתאמנת נוספת משבדיה


על השיטה


השיטה של רוני גרדינר היא שיטה תרפויטית רב-חושית המערבת את חושי השמיעה, הראייה, המישוש יחד עם אנרגיית התנועה ומשתמשת בקצב ובמוסיקה. השיטה מיושמת בהצלחה בשבדיה משנת 1993 במוסדות ריפוי ובמרכזי שיקום וכיום היא פורצת בארה"ב ובישראל במקביל. השיטה יכולה לעזור לשיקום נפגעי מוח, לעזרה לחולים במערכת העצבים המרכזית, להמרצת המוח לגיל הזהב, להמרצת המוח לילדים, לעזרה בטיפול לסובלי ADD ועוד.

השיטה של רוני גרדינר מחזקת ומשפרת תפקודים שונים של האדם:

  • 1. תפקודים קוגניטיביים- קשב וריכוז, מיקוד, סיבולת, ריבוי משימות, חידוד החשיבה, זיכרון, אינטגרציה בין החושים, יכולת דיבור וקריאה.

    2. תפקודים מוטוריים-
    תיאום, ניידות, איזון, כישורים מוטוריים, תנועתיות במרחב, קואורדינציה, יכולת תיאום קבוצתית.

    3. תפקודים רגשיים-
    הערכה עצמית, מצב נפשי, כישורים חברתיים, ביטחון עצמי ביכולת האישית, מודעות פיזית, דימוי גוף משופר, חיבור פנים וחוץ ועוד.


שיטת RGRM מגרה את המוח וממריצה אותו. היא יוצרת קשרים חדשים במוח ומעבה את הקיימים, כך שבאמצעות הפלסטיות של המוח היא עוזרת לשקם אותו. היא נבדקה על אנשים שעברו אירוע מוחי, או נזק מוחי אחר, וכן על חולי פרקינסון ונמצאה מועילה מאוד עבור חולים אלו, כמו גם עבור אנשים בריאים.

השיטה מעודדת תבניות תגובה טבעיות והרמוניות בגוף ובחושים באמצעות קצב, מוזיקה, ותנועה. בגלל גמישות השיטה והאפשרויות הרבות בה אפשר לעבוד איתה על תנועות גפיים איטיות ועד לתנועות אירוביות, ולשלב אותם בריקודים "מושכלים" למשל.

שיטת RGRM משלבת את שני הידיים ואת שני הרגליים, כל זוג ביחד, וכל אחד לחוד, יחד עם קריאה, עקיבה, תנועה והגייה של סימנים וויזואלים. כל זה הוכח כמגרה וממריץ את המוח באופנים שונים.

שיטת RGRM מגרה את שתי ההמיספירות של המוח, והיא מולטידיציפלינרית (multidisciplinary).

אימון בשיטת RGRM השיטה של רוני גרדינר מאפשר תרגול מוחי. פעילות אירובית לתאי העצב עם חידוש אינסופי של אתגורים ופעולות שונות כמו, לימוד דברים חדשים. לימוד הדברים החדשים מתבטא בשיטה של רוני גרדינר בלימוד שפה חדשה, תבניות, הקשבה, חיבור לגוף, הקשבה לגוף, אימון הזיכרון, גירויים קוגניטיביים שונים, פעילות גופנית תוך כדי הפעילות הקוגניטיבית ועוד.

שיטת RGRM מתאימה הן למבוגרים והן לילדים.
שיטת RGRM גמישה מאוד – ואפשר להתאים אותה לצרכים וליכולות האינדיבידואליות של המתאמן על-פי היצירתיות והמיומנות של המאמן. היא טובה לאימון פרטני – אחד על אחד – או באימון קבוצתי. כמו כן, ניתן לתרגל אותה הן בישיבה והן בעמידה.



כתבה ליאורה  ליאון, בוגרת הקורסים בשיטה

נתקיימו בי, לאורך החודשים שחלפו, הבטחותיו של רוני, עת מציג הוא את השיטה.

אכן  - חוויתי שמחה, שמחתי לשמוח.

אהבתי...את חבריי לקורס, את התרגול, את התכנים, את האיכויות הערכיות והרגשיות, את הסטודנטים שלא מכבר רק נחשפו וטרם הבינו גודלו של האוצר.

למדתי פרק נוסף בשילוב ההרמוניה הפנימית עם התנועה, ברכתי על העצמת אנרגיה הקיימת ממילא,  חייכתי אל מול זרם החשיבה החיובית, שחבר אל זה הוותיק, המנוסה והאהוב, הקיים בי מזה שנים רבות, קיפצתי ( שלא כדרכי ), לצליליו של מקצב תואם מנגינה אבל ידעתי בתוככי תוכי כי עוד משהו ענק מתרחש בי- וטרם בשלתי להגדירו.

בימים אלה הפכה הזכייה  למוגדרת, מדויקת ומבורכת. זכיתי בערכו של מיקוד!
מזה כ-30 שנים שאני מרצה בפילוסופיה של המזרח הרחוק, הייתי נכנסת לכתה ומבחירה " עפה אל על " עם התובנות  האין סופיות של תורות המזרח – כשרק השמיים שמים גבול, עתה אני מורה אחרת. אני בחורת, יום יום ושעה שעה, לאסוף את התורות והתובנות בצדן, לערוך ולסדור אותן בעריכה מובהקת ומובנית.

לעתים, במעגלים מסביב לציר, לעתים במבנה של פירמידה ולעתים בשורות או בטורים, הזכייה, להפליג אל האופק, בנתיב הנראה בבהירות לעיני המאזינים, הינה ענקית בעיניי.                              

תו
דה לך על כי הבאת את שיטת רוני גרדינר לישראל ועל דרך ההוראה הנפלאה שלך .

בברכה חמה.